Wednesday 14 November 2012

82. TIPS DAN CARA MENCEGAH JERAGAT & JERAWAT

" Aku tgk kulit ko makin gebu la" hehehe...kembang skejap.. ha....jgn ingat saya prasan tau...tp ni la soklan yg selalu saya dapat sejak akhir-akhir ni... lagipun saya sendiri perasan yang parut-parut jerawat semakin samar dan berkurangan. Disini saya share tips untuk kulit sentiasa segar..

- Setiap pagi bangun tida minum la segelas air kosong, cuci muka dengan air bersih ( Bagi orang Islam berselawat mengadap Khiblat lebih bagus )

- AIR - Kandungan Air Penting Untuk Kelembapan Kulit yang terbahagi Kepada Dua Lapisan Utama Iaitu Epidermis Dan Dermis.

- Secara Saintifik, Kulit Mengawal Suhu Badan, Menyimpan Air, Lemak Dan Vitamin D

- Kulit Yang Terdedah Pada Cahaya Matahari Menghasilkan Pigmen Melanin Yang Berlebihan Untuk Melindungi Daripada Pancaran Uv Sehingga Menyebabkan Pigmentasi.

- Jika Bersolek, Gunakan Kosmetik Dengan Pelindung Sinaran Matahari Spf15 Dan Ke Atas.

- Jangan Merokok Dan Jauhkan Diri Daripada Asap Rokok.

- Gunakan Krim Pelembap Untuk Mencegah Kekeringan Kulit.

- Cahaya Matahari Yang Mengandungi Sinaran Uv Mempercepatkan Proses. Penuaan Dan Pigmentasi Elakkan Kulit Terdedah Terlalu Lama Pada Cahaya Matahari.





Selain daripada amalan di atas, saya juga mengamalkan pengambilan supplimen untuk dalaman. Vitamin kulit cantik dari dalam dapat membantu memenuhi segala keperluan nutrian yang di perlukan oleh badan. Dan pilihan saya adalah SHAKLEE!!





Kenapa SHAKLEE?? ok la..saya share antara produk shaklee yang sgt membantu keperluan seharian saya sebagai wanita, isteri, dan ibu...




  1. Energizing Soy Protein (ESP) – ESP sel kulit kita akan bertukar wajah pada setiap 21 hari. Maka keperluan protein yang berkualiti sangat penting dalam membina sel-sel baru tersebut. Ia juga membantu dalam memudarkan parut jerawat dan jeragat kerana dengan pembaharuan sel-sel yang sihat dapat mengembalikan kualiti kulit yang sihat.
  2. Vitamin C – FAKTA!!! vita C sangat membantu mengekalkan paras kolagen yang penting untuk membaiki kulit rosak serta menjaganya agar selalu licin, tegang dan sihat. Sebiji Vita C shaklee bersamaan 7 biji stengah buah oren...Superb!!
  3. B complex – Membantu mengurangkan tekanan/stress dimana ia menstabilkan hormon serta membantu memperbaiki peredaran darah, dan meratakan warna kulit. 
  4. Vitamin E – merupakan antioksidan yang kuat, anti penuaan dan membantu memudarkan parut jerawat dengan berkesan.
Mencari vitamin yg sesuai? hubungi saya  NISA 0132053494 / eiysha1004@gmail.com utk mendapat info lebih lanjut. 

No comments:

Post a Comment